Menu:

Friends (links):

arrow Alexandru Andries
arrow Steve Clarke
arrow Pensiunea Drumul Carului
arrow Dance Vision / Ne Mai Gandim
arrow Arta Sunetelor
arrow Blues Links.Nl
arrow Pedaal.Nl
arrow Perplex Tonstudio
arrow Subtleearthquake

 

Press Releases 

http://www.observatorcultural.ro

Rockultura. Baicea B.B.

Dumitru UNGUREANU


De mai bine de trei ani nu am avut asemenea senzatie reconfortanta ascultind un disc romanesc. Precedentul s-a numit Plum Brandy Blues, al clujeano-canadienilor Nightlosers. Actualul se cheama Trafic Greu si este semnat George Baicea. E bine sa se stie ca Baicea este cel mai bun chitarist de la noi. Si nu mi-e jena sa afirm ca omul asta intretine cu Fender-ul o relatie pe care numai la cei mari o putem depista.
Baicea a cintat de placere cu diversi interpreti si instrumentisti jazz-rock. Fiind functionar al unei institutii de stat, el nu si-a pus problema in mod serios sa devina muzician profesionist. A contat, cred, si faptul ca, la noi, nu se poate trai din aceasta profesie decit daca accepti sa-ti folosesti talentul pentru a incinta diverse urechi clapauge, la nunti, botezuri, cumetrii sau inmormintari. Ca si in profesiunea de scriitor, unde atitia oameni talentati, autori de carti valoroase, traiesc din ziaristica sau din expediente mai mult sau mai putin onora(n)te.

Si ca multi scriitori, George Baicea si-a perfectionat in singuratate stilul interpretativ pina la un nivel de unde poate privi cu mindrie in jur. Nefiind sub stresul vreunui contract sau al cerintelor pietei, el a putut sa voiajeze printre curente diverse si, aparent, contrapuse, de la blues la jazz-rock-progresiv. Lasind la o parte cirligele obisnuite fiecarui gen, ceea ce tine in prestatiile chitaristice de pe cele sapte piese ale discului de fata, ceea ce se simte de la prima la ultima vibratie, este pofta de a cinta la acest instrument care a innebunit atitea generatii. Baicea nu cinta la chitara el vorbeste cu ajutorul ei! Ca si Jimi Hendrix, caruia ii aduce un omagiu in piesa nr. 5, Baicea gaseste modalitatea ca, prin ciupituri, sa scoata din corzile nemilos apasate cuvinte ce n-au nevoie de traducere, fiind ele in limba universala a rockultorilor.

Sigur, intrind in amanunte, ar fi de chitibusat. Piesa Imi spune mama pare imprumutata de la Steve Ray Vaughan, chiar si vocea este usor atenuata, cumva nesigura si fragila. (Dar ce orga stil 60 suna aici!) Ca vocalist, Baicea pare ca n-a baut butoiul de albitura, nici n-a fumat kilometrul de trabuc, sa obtina timbrul necesar blues-rockului. Totusi, textul sau este mai natural-born-blues decit multe auzite in limba romana. Piesa Ai plecat este cumva tributara giumbuslucurilor chitaristice a la Albert Collins, in dauna solourilor excelente, dense, ideal structurate. Astea sint insa fineturi pe care nu le pot reprosa decit daca as tine sa fiu ultrapretentios.
Ce trebuie reprosat insa este maniera de inregistrare/mixare a pieselor. Baicea stie bine cum a procedat. In blues, asa ceva nu merge. Bluesul nu iese de unul singur. A incercat John Mayall, dar el isi putea permite joaca. Atunci. Pe urma n-a mai facut-o. O fi bluesul muzica sentimentului de singuratate, dar daca nu e impartasit cu doi-trei prieteni, n-are nici un haz. Iar (s)fortarea se aude, se simte, distoneaza si chiar enerveaza pina la urma. In particular, pe disc, ceea ce deranjeaza urechea este partitura bateriei, de la care se aud, pe intinse portiuni, numai cinelii. Tocmai piesele blues nu beneficiaza de o sectie ritmica adecvata! Lipitura e, in fapt, o cusatura cu ata alba.

Dincolo, in piesele asa-zicind experimentale, cum ar fi Radical Blues, Jimi & Jaco sau Irina, combinarea partiturilor de/in studio da un sunet rotunjit, fara disonante sau stridente. Iar piesa-titlu, reverenta spre Weather Report, e de-a dreptul stralucitoare. Daca Baicea ar continua in stilul asta, iubitorii de jazz-rock-progresiv ar avea motive sa se bucure in fiecare an de un disc remarcabil.
Ce se mai simte (iar in jazz-blues simtirea, feeling-ul, este poate esentiala in receptarea/valorizarea unei compozitii) pe intregul discurs sonor, e ca Baicea nu are la activ epuizantele ore de noapte pe scena vreunui club, care sa-i fi captusit personalitatea cu necazuri specifice, dintre acelea care au argasit sufletul instrumentistilor esentiali ai rockulturii. O anumita uscaciune si o detasare ce nu tine numai de maniera in care a fost facut discul, pun o sita despartitoare intre ascultator si artist. Uneori era cazul sa lipseasca, alteori nu se observa

As mai avea de consemnat ca ilustratia este, ca la multe alte discuri romanesti, oarecum intimplatoare. Prima si ultima coperta au logica si relevanta. Dar interiorul Nestiind cine este personajul cu mustata, nu-i gasesc vreun rost. Daca este un om important, de ce-i lipseste numele? Nu tot ascultatorul cunoaste lumea show-biz. Amanunte de felul acesta imbogatesc mesajul artistic
Acum vreo cinci-sase ani, scriind despre discul lui Andries Ultima repetitie am lansat catre George Baicea sugestia sa-si faca un grup, si propuneam ca nume Baicea Blues Band. Nu stiu daca a citit acel articol, ca sa ma laud si eu cu o fapta buna. Dar pot sa constat ca proiectul meu s-a implinit cu primul cuvint Baicea. B(lues) si mai ales B(and) sint realitati tangibile. Depinde de generozitatea lui George, daca vrea sa-si transfere numele si altora, imbogatindu-ne pe toti.